Mehiläiskalat katselevat pyrstöä heiluttaen Auringonkukat -maalausta.

Selkokielistä kulttuuria

Monet ihmiset pitävät taiteesta.
Kiinnostaako sinua maalaaminen?
Entä konsertissa käyminen
tai museovierailu?
Järjestätkö sinä kulttuuritapahtumia?

Kulttuuri kuuluu kaikille.
Osallistuminen on helppoa,
jos erilaisia ihmisiä palvellaan hyvin.

Selkokieli auttaa ymmärtämään
joskus monimutkaista kulttuurin maailmaa.
Selkokielen rakenne on yksinkertaista
ja vaikeita sanoja vältetään,
tai ne selitetään.

Selkokieltä tarvitsevat
varsinkin erilaiset vammaisryhmät,
mutta siitä hyötyvät myös
esimerkiksi maahanmuuttajat ja vanhukset.

Tämä on lainaus
erään näyttelyn luettelosta*:

"Feminiininen assosiaatio
liittyy myös maljakoiden ja ruukun ontologiaan
(vrt. tyhjän astian metafora).
Installaatiossa kohtaavat ambivalentisti
´maskuliinisuus´ kulttuurisena järjestyksenä
ja ´feminiinisyys´ tuoksujen ja ruukun ontologiana."

Ja tässä on sama asia selkokielellä:

Teos on yhtä aikaa
miehekäs ja naisellinen.
Maljakot ja ruukut edustavat
naisellisuutta monellakin tavalla.
Niiden muoto tuo mieleen naisen,
ja ne liitetään kotiin ja kodin koristamiseen.
Asetelman tiukka järjestys
edustaa miehisyyttä.
Sitä voi verrata vaikka
sotilaalliseen kuriin ja järjestykseen,
joita pidetään miehisinä.

Usein selkokieli helpottaa kaikkien ymmärtämistä!

*Tekstikatkelma Harri Kalhan artikkelista
"Freudin kanssa Kiasmassa",
näyttelyluettelossa "Rakastaa, ei rakasta"
Helsinki: Nykytaiteen museo Kiasma.

Siirry sivun alkuun